Wat is een koolhydraatarm dieet?

Home / Wat is een koolhydraatarm dieet?

Een van de meest werkzaam gebleken dieetvormen is het koolhydraatarm dieet. Het is dan ook niet verwonderlijk dat sinds jaar en dag vele mensen dit dieet volgen en goede resultaten boeken wanneer het om afslanken gaat. Hoewel er meerdere varianten van het koolhydraatarme dieet bestaan, zullen we in dit artikel in grote lijnen beschrijven wat het dieet ongeveer inhoudt. Daarbij zullen we de achterliggende gedachte van koolhydraatarm eten nader toelichten.

Een koolhydraatarm dieet kun je volgen

Waar komt een koolhydraatarm dieet op neer?

 

Het moge duidelijk zijn dat het de bedoeling is om de consumptie van koolhydraten te beperken wanneer je een koolhydraatarm dieet volgt. Hoewel er geen algemeen geldende definitie voor dit dieet bestaat, gaan de meeste koolhydraatarme diëten uit van maximaal 20% aan te consumeren koolhydraten van het dagelijkse aantal calorieën. Vaak wordt aangeraden om ter vervanging van koolhydraten meer eiwitten en vetten te eten. Het primaire uitgangspunt van een koolhydraatarm dieet is het verliezen van gewicht, maar ook wordt geclaimd dat een dergelijk dieet diabetes en bepaalde vormen van kanker kan helpen voorkomen.

 

Ketose

 

Een van de verschijnselen die zich in het lichaam voordoet bij het volgen van een koolhydraatarm dieet, is ketose. Wanneer je de inname van koolhydraten stevig gaat beperken, zal er een ophoping van zogenaamde ‘ketonen’ plaatsvinden. Ketonen zijn een afbraakproduct van lichaamsvet. Je lichaam wordt namelijk gedwongen om vet te verbranden vanwege een tekort aan koolhydraten en raakt daardoor in een ketogene toestand. Het overschot aan ketonen zal via je urine het lichaam verlaten.

 

De voor- en nadelen van een koolhydraatarm dieet

Zoals voor elk dieet geldt, kleven er zowel voordelen als nadelen aan het koolhydraatarm dieet.

 

Voordelen

  1. Koolhydraten worden door het lichaam gemakkelijk omgezet in vet. Door de inname te beperken zal je lichaam vet gaan verbranden waardoor je zult afvallen. En dat is voor velen toch de belangrijkste reden om een dieet te gaan volgen.
  2. Een beperking van koolhydraten is goed voor je darmflora. Wie regelmatig last heeft van darmklachten, kan baat hebben bij het volgen van dit dieet. – Koolhydraten zijn eigenlijk suikers en deze kunnen zorgen voor flinke schommelingen in de bloedsuikerspiegel. Wanneer je minder koolhydraten consumeert, zal je bloedsuikerspiegel dus stabieler blijven. Dit zorgt ervoor dat je minder snel last hebt van eetbuien. – Een koolhydraatarm dieet heeft een gunstig effect op de werking van de alvleesklier. Dit zorgt ervoor dat je je energieker voelt en helderder kunt denken. Nadelen
  3. Sommige koolhydraatarme diëten kunnen zijn want minder uitgebalanceerd en daardoor bedoeld om slechts tijdelijk te volgen. Het is uiteraard van belang om genoeg gezonde voedingsstoffen binnen te krijgen. Kies dus voor een koolhydraatarm dieet waarin ook groenten en fruit binnen het eetschema passen. – Tijdens de periode van ketose kun je tijdelijk last krijgen van slechte adem. Dit heeft te maken met de snelle afbraak van lichaamsvet dankzij het dieet.

 

Is het koolhydraatarm dieet iets voor mij?

Jazeker, wanneer je binnen redelijke termijn gewicht wenst te verliezen, is het dieet een goede optie. Daarnaast heeft het dieet enkele positieve gevolgen voor de gezondheid, zoals een stabielere bloedsuikerspiegel en een betere darmflora. Er zijn verschillende koolhydraatarme diëten, kies dus voor het voor jou meest aantrekkelijke en passende dieet uit het aanbod. Succes!

 

Ervaringen met een koolhydraatarm dieet

In onderstaand filmpje wordt iemand geïnterviewd die (met succes) een koolhydraatarm dieet doorlopen heeft.

Kort samengevat worden in het filmpje de volgende conclusies genoemd:

  • Het koolhydraatarme dieet helpt met variëren;
  • Het heeft snel effect;
  • Het is een aanrader!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *