Archive for  augustus 2015

Home / augustus 2015
13 Posts

Het dr. Frank dieet is een bekend en populair dieet gebaseerd op het consumeren van eiwitrijke voeding en zo min mogelijk koolhydraten. Dit dieet, bedacht door internist dr. Frank van Berkum, gaat uit van het principe dat eiwitten verzadigend werken. Wanneer je het dieet volgt, zul je dus niet zo snel last krijgen van een hongergevoel. Daarnaast zorgen eiwitten voor het onderhoud van je spiermassa. Dit is belangrijk, aangezien spieren zorgen voor een goede stofwisseling.

Slank met dokter Frank

Hoe werkt het dokter Frank dieet?

Zoals gezegd is het uitgangspunt van dit dieet de beperking van koolhydraten en extra consumptie van eiwitten. In het boek ‘Gezond slank met dr. Frank’ wordt aangeraden het aantal koolhydraten te beperken tot maximaal 20 á 30 gram per dag. Dit houdt in dat je je koolhydraten dagelijks zult moeten tellen. Wat eiwitten betreft, wordt een forse hoeveelheid van 100 gram per dag aanbevolen. Dit is nodig om een gevoel van verzadiging te bewerkstelligen, aangezien het aantal tussendoortjes binnen het dieet zeer klein en caloriearm is. Denk bijvoorbeeld aan 2 blokjes kaas of 2 plakjes gebraden kiprollade. Gemiddeld zou je via het dr. Frank dieet ongeveer 1 kilo per week kunnen afvallen. Voorts raadt dr. Frank aan om na 3 maanden de hoeveelheid koolhydraten geleidelijk weer te vermeerderen.

 

Wat mag ik wel en niet eten tijdens het dr. Frank dieet?

Vlees is toegestaan, mits je bij voorkeur kiest voor mager wit vlees zonder (verzadigd) vet. Vis wordt aangeraden, gezien de hoeveelheid eiwitten en gezonde vetten. Vetten zijn dus wel toegestaan, mits het onverzadigde vetten betreft. Deze vind je bijvoorbeeld in olijfolie. Ook kun je binnen het dr. Frank dieet kiezen uit een grote hoeveelheid groenten. Het variëren van groenten is belangrijk om alle vitaminen en mineralen binnen te krijgen. Eieren, sommige soorten kaas en sojabrood staan eveneens op het menu.

 

Maïs, doperwten en peulvruchten worden afgeraden tijdens het volgen van het dieet. Ook fruit kun je beter niet consumeren, gezien de behoorlijke hoeveelheid aan suikers die erin zitten. Mocht je toch fruit willen nemen, beperk dit dan tot 1 stuk in 2 á 3 dagen. Koolhydraatrijke producten zoals pasta, brood, aardappelen en rijst dienen ook zo min mogelijk te worden gegeten. Als tussendoortjes worden hapjes aanbevolen met vlees of vis, augurken, radijs of enkele blokjes kaas.

 

De voordelen en nadelen van het dr. Frank dieet

Als belangrijk voordeel van het dieet kan genoemd worden dat je er daadwerkelijk van afvalt. Het dieet is veel minder drastisch dan een crashdieet, waardoor je veel geleidelijker gewicht verliest. Dit voorkomt het jojo-effect en is daardoor ook veel gezonder. Door de ruime hoeveelheid eiwitten zul je niet zo snel met een hongergevoel te maken krijgen. Je spiermassa blijft daarbij behouden waardoor je stofwisseling in tact blijft. Een goede stofwisseling zorgt voor een efficiënte verbranding van calorieën. En dat is wat je wilt, indien je gewicht wenst te verliezen.

Mensen met ernstig nierfalen kunnen beter niet het dr. Frank dieet volgen. Dit vanwege het feit dat voor hen de hoeveelheid eiwitten niet gezond is. Ook is de hoeveelheid vezels die je binnen krijgt tijdens dit 3 maanden durend dieet beperkt. Dit zou in theorie kunnen leiden tot obstipatie. Ook het vermijden van fruit kan als nadeel worden gezien, hoewel dit goed op te vangen is met een voedingssupplement.

De Vrouwen van Rijn worden ook gevolgd door veel mannen, met hetzelfde probleem: zij willen ook afvallen. Speciaal voor mannen hebben we dan nu een insanity workout schema gevonden. Het is een uiterst pittig schema, je moet er echt voor gaan. Maar de resultaten zijn verbluffend. Eén ding is zeker: die sixpack komt er met dit schema.

Insanity workout

Wanneer je een dieet volgt, wil je natuurlijk caloriearm eten. Maar daarnaast wil je ook gezond en lékker eten, omdat afvallen helemaal geen straf hoeft te zijn. In dit artikel geven we je een aantal caloriearme recepten voor avondmaaltijden, die je makkelijk in je dieet kunt implementeren. De recepten zijn simpel te bereiden, gezond en erg lekker!

 

Eiwitrijk dieetrecept

Omelet met geitenkaas en zoete aardappel (4 personen) Ingrediënten: circa 500 gram zoete aardappelen, 2 rode uien, 7 eieren, 3 eetlepels melk, 2 eetlepels olijfolie, circa 200 gram zachte geitenkaas, peper en zout, een handje peterselie en 1 theelepel tijm.

 

Bereiding: Schil eerst de aardappelen en snijd deze daarna in plakjes. Kook deze plakjes ongeveer 7 minuten (beetgaar). Snij de rode uien in ringen en fruit de uien met tijm in een koekenpan (2 el olijfolie om te bakken). Klop de eieren en voeg zout, peper en de melk toe. Voeg nu het eimengsel en de aardappelen bij de uien in de koekenpan. Doe de geitenkaas over de omelet en bestrooi het met wat peterselie. Even 15 minuten laten bakken en klaar is kees!

Omelet eiwitten

Koolhydraatarm dieetrecept

Gegrilde zalm met saus van avocado (6 porties) Ingrediënten: circa 1 kg zalmfilets, 3 eetlepels Griekse yoghurt, 3 gepelde avocado’s zonder pit en gesneden in blokjes, 2 teentjes knoflook, 1 eetlepel citroensap, 2 theelepels citroenpeper, 2 theelepels gedroogde dille, zout en peper.

Bereiding: verwarm de barbecue of grill en zorg dat het rooster goed met olie is ingevet. Doe de avocado samen met de yoghurt, knoflook, citroensap en wat zout en peper in een kom en pureer dit. Voeg aan de zalmfilets dille, zout en citroenpeper toe en bak ze een kwartiertje op het rooster. Heerlijk in combinatie met de avocadosaus!

Gegrilde zalm

Vetarm dieetrecept

Groentestoofpot (6 porties) Ingrediënten: circa 500 gram krielaardappelen, circa 500 gram sperziebonen, 1 rode paprika, 2 zakjes wortelen, 2 preien, circa 700 gram tartaar, kruidnagel, peper, zout, peterselie, basilicum en oregano.

Bereiding: voeg bij de tartaar peper, zout en kruidnagel en maak er balletjes van. Bak deze balletjes vervolgens in magere boter of olie. Doe 2 blokjes kruidenbouillon samen met ongeveer 800 ml water in een grote pan. Voeg hierbij de wortelen, sperziebonen, gesneden prei en de basilicum, oregano en peterselie. Na 10 minuten koken voeg je de krielaardappeltjes toe. Doe als laatste de gesneden rode paprika erbij en de gaar gebakken tartaarballetjes. Laat alles nog even sudderen en indien beetgaar, eet smakelijk!

Groentestoofpotje