13 Posts

Het lijkt wel of zelfs je overgewicht bestrijden een kwestie van een race tegen de klok is. Waarom zou je snel afvallen als het ook rustig kan? Heel simpel, omdat rustig afvallen een stuk gezonder is!

 

Snel afvallen

Snel afvallen is vaak een synoniem voor het crash dieet. Een crash dieet heeft tot doel om op slopende wijze gewicht te verliezen.  Mensen die het crash dieet volgen zijn vaak onder de indruk van voor- en na foto’s. Daarop zijn dikke mensen te zien die in een paar weken tijd slank werden. Los van het feit dat dergelijke foto’s eenvoudig te manipuleren (lees: Photoshoppen) zijn, schetsen ze een verkeerd beeld.

Een crash dieet helpt je niet met afvallen om meerdere redenen:

  • Het zorgt ervoor dat je lichaamsgewicht afneemt, doordat je vocht afvoert en veel spiermassa verbrandt;
  • Je kunt dit nooit langer dan een paar dagen (hooguit paar weken) volhouden;
  • Je mist teveel essentiële voedingsstoffen;
  • Hoe gek het ook klinkt: calorieën zijn van levensbelang voor je lichaam.

Je moet goed eten om fit en gezond te blijven. Oók als je van plan bent om te gaan afvallen! Juist dan is het zaak om gezond te eten en te drinken en dat betekent dat je gewoon calorieën moet blijven eten (vrouwen 2.000 en mannen 2.500).

Snel afvallen of gezond afvallen

Snel afvallen is een illusie

Het is een illusie dat je gezond snel kan afvallen. 5 kilo in de week is niet gezond, 10 kilo per week nog ongezonder. Een kilo of twee en misschien drie zullen in het begin nog wel gaan in een week tijd, omdat je dan veel overgewicht hebt, maar naarmate de tijd vordert wordt het lastiger.

Je hebt tijd nodig. Je lichaam moet wennen, jij moet wennen en je lichaam zal in de verdediging schieten.

Afvallen kan een pijnlijk en lang proces zijn, waar je maar beter je gezonde verstand bij gebruikt. Want als je dat niet doet, kunnen de gevolgen heel vervelend zijn.

 

Wat moet je nu doen?

Heb je een 10 dagen dieet geprobeerd, of een dieet schema waarbij je alleen maar worteltjes mag eten? Heeft men je wijsgemaakt dat een waterdieet goed kan helpen? Dan moet je daar nu direct mee stoppen en gaan zitten. Schrijf voor jezelf eens op wat je streefgewicht is en schrijf je huidige gewicht op.

Daar ligt namelijk de basis. Hoeveel kun jij verliezen in een week tijd? Zonder dat je op een houtje hoeft te bijten en zonder dat het snel moet? Haal de druk van de ketel. Maak het je zelf makkelijker. Want hoe makkelijker het wordt, hoe blijvender het resultaat straks zal zijn.

Dus wat jij nu moet gaan doen is op datzelfde blaadje opschrijven welke ongezonde snacks en tussendoortjes je eet. Die kun je namelijk heel makkelijk vervangen door tomaat, komkommer en wortels.

Ook ’s avonds voor de televisie laat je voortaan die bak chips staan en eet je een sinaasappel of grapefruit. Sapjes en frisdranken verruil je door suikervrije limonade, thee of water. Doe dat een paar weken en je zal merken dat het effectief is.

Je hoeft niet veel te wijzigen om af te kunnen vallen. Maar je moet wel van het idee af dat je allen maar snel af kan vallen. Want van snel afvallen is nog nooit iemand beter geworden.

 

yoghurt dieet volgenHet yoghurt crash dieet is de laatste tijd erg populair bij de mensen die het voornemen hebben om af te willen vallen. Dit dieet betekend dat je een streng voedingsregime voor een korte tijd gaat volgen. Door het beperkte dagelijkse aanbod van calorieën en de geringe hoeveelheid voedingsproducten, kan men met dit dieet in korte tijd aanzienlijke resultaten behalen. Bij het volgen van het juiste yoghurt crash dieet kan men wel tot 1 kilo lichaamsgewicht per dag verliezen. Door dit het ingrijpende karakter van dit dieet kan men dit dieet maar voor korte tijd volgen. Over het algemeen wordt een yoghurt crash dieet voor een periode van 3 tot 5 dagen gevolgd.

Afhankelijk van het type yoghurt crash dieet wordt de dagelijkse calorie-inname beperkt tot maximaal 1.000 calorieën. Sommige diëten gaan verder en bieden hoogstens 600 calorieën per dag. Afhankelijk van het beroep en de dagelijkse activiteiten verbrandt een man rond de 2.500 calorieën (10,3 KJ) en een vrouw rond de 2.100 calorieën (8,6 KJ). Om deze reden is het dus belangrijk dat het yoghurt crash dieet wordt afgestemd op jouw dagelijkse energieverbruik omdat anders risico’s voor de gezondheid bestaan. Voordat je werkelijk met dit dieet begint is het belangrijk dat je je mentaal en fysiek gaat voorbereiden. Ook verdient het altijd de aanbeveling dat het volgen van een ziekenhuis crash dieet alleen onder professionele begeleiding van de huisarts, diëtist of voedingsconsulent zal plaatsvinden.

Het yoghurt crash heeft echter ook een aantal nadelen. Omdat je het eetpatroon voor korte tijd ingrijpend veranderd bestaat het gevaar dat je weer aankomt zodra het dieet is beëindigd: Het zogenaamde “Jojo-effect”. Door de geringe hoeveelheid voeding bestaat de kans op schadelijke effecten voor de gezondheid, Hierbij kan je denken aan de afbraak van spierweefsel, een tijdelijke verminderde weerstand en haaruitval. Een ander belangrijk facet wat invloed kan hebben op de gezondheid is de verstoorde vochthuishouding van het lichaam. Wees in de dieet periode dus alert op jouw gezondheid!

Aan de andere kant kan het yoghurt crash dieet ook positieve gevolgen hebben voor jouw gezondheid. Zo kan het een stimulerende invloed op de bloeddruk hebben, heeft het een positief effect op een te hoog cholesterolgehalte en heeft het een gunstige invloed op de bloedsuikerspiegel (Diabetes). Hierbij worden nog tal van andere gezonde effecten genoemd, maar zijn deze wetenschappelijk niet onderbouwd.

Het yoghurt crash dieet is dus een prima oplossing voor de korte termijn. Zo kan je in korte tijd veel afvallen waardoor je op die bruiloft dat mooie pak aan kan trekken of kan je de gevolgen van een rijkelijk gevulde kerstperiode teniet doen. Ook kan het yoghurt crash dieet een goed begin zijn van een langere afvalperiode. Je start met het crash dieet dat 3 tot 5 dagen duurt en je zorgt ervoor dat jouw eetpatroon, na de dieetperiode, ook daadwerkelijk gezonder en bewuster is geworden. Ideaal is het als je door dit gezondere eetpatroon dan wekelijks 1 tot 2 kilo aan lichaamsgewicht kan afvallen totdat je het ideale gewicht bereikt hebt. Zorg dus voor een goede mentale en fysieke voorbereiding voordat je aan het yoghurt crash dieet begint!

 

 

Een van de meest werkzaam gebleken dieetvormen is het koolhydraatarm dieet. Het is dan ook niet verwonderlijk dat sinds jaar en dag vele mensen dit dieet volgen en goede resultaten boeken wanneer het om afslanken gaat. Hoewel er meerdere varianten van het koolhydraatarme dieet bestaan, zullen we in dit artikel in grote lijnen beschrijven wat het dieet ongeveer inhoudt. Daarbij zullen we de achterliggende gedachte van koolhydraatarm eten nader toelichten.

Een koolhydraatarm dieet kun je volgen

Waar komt een koolhydraatarm dieet op neer?

 

Het moge duidelijk zijn dat het de bedoeling is om de consumptie van koolhydraten te beperken wanneer je een koolhydraatarm dieet volgt. Hoewel er geen algemeen geldende definitie voor dit dieet bestaat, gaan de meeste koolhydraatarme diëten uit van maximaal 20% aan te consumeren koolhydraten van het dagelijkse aantal calorieën. Vaak wordt aangeraden om ter vervanging van koolhydraten meer eiwitten en vetten te eten. Het primaire uitgangspunt van een koolhydraatarm dieet is het verliezen van gewicht, maar ook wordt geclaimd dat een dergelijk dieet diabetes en bepaalde vormen van kanker kan helpen voorkomen.

 

Ketose

 

Een van de verschijnselen die zich in het lichaam voordoet bij het volgen van een koolhydraatarm dieet, is ketose. Wanneer je de inname van koolhydraten stevig gaat beperken, zal er een ophoping van zogenaamde ‘ketonen’ plaatsvinden. Ketonen zijn een afbraakproduct van lichaamsvet. Je lichaam wordt namelijk gedwongen om vet te verbranden vanwege een tekort aan koolhydraten en raakt daardoor in een ketogene toestand. Het overschot aan ketonen zal via je urine het lichaam verlaten.

 

De voor- en nadelen van een koolhydraatarm dieet

Zoals voor elk dieet geldt, kleven er zowel voordelen als nadelen aan het koolhydraatarm dieet.

 

Voordelen

  1. Koolhydraten worden door het lichaam gemakkelijk omgezet in vet. Door de inname te beperken zal je lichaam vet gaan verbranden waardoor je zult afvallen. En dat is voor velen toch de belangrijkste reden om een dieet te gaan volgen.
  2. Een beperking van koolhydraten is goed voor je darmflora. Wie regelmatig last heeft van darmklachten, kan baat hebben bij het volgen van dit dieet. – Koolhydraten zijn eigenlijk suikers en deze kunnen zorgen voor flinke schommelingen in de bloedsuikerspiegel. Wanneer je minder koolhydraten consumeert, zal je bloedsuikerspiegel dus stabieler blijven. Dit zorgt ervoor dat je minder snel last hebt van eetbuien. – Een koolhydraatarm dieet heeft een gunstig effect op de werking van de alvleesklier. Dit zorgt ervoor dat je je energieker voelt en helderder kunt denken. Nadelen
  3. Sommige koolhydraatarme diëten kunnen zijn want minder uitgebalanceerd en daardoor bedoeld om slechts tijdelijk te volgen. Het is uiteraard van belang om genoeg gezonde voedingsstoffen binnen te krijgen. Kies dus voor een koolhydraatarm dieet waarin ook groenten en fruit binnen het eetschema passen. – Tijdens de periode van ketose kun je tijdelijk last krijgen van slechte adem. Dit heeft te maken met de snelle afbraak van lichaamsvet dankzij het dieet.

 

Is het koolhydraatarm dieet iets voor mij?

Jazeker, wanneer je binnen redelijke termijn gewicht wenst te verliezen, is het dieet een goede optie. Daarnaast heeft het dieet enkele positieve gevolgen voor de gezondheid, zoals een stabielere bloedsuikerspiegel en een betere darmflora. Er zijn verschillende koolhydraatarme diëten, kies dus voor het voor jou meest aantrekkelijke en passende dieet uit het aanbod. Succes!

 

Ervaringen met een koolhydraatarm dieet

In onderstaand filmpje wordt iemand geïnterviewd die (met succes) een koolhydraatarm dieet doorlopen heeft.

Kort samengevat worden in het filmpje de volgende conclusies genoemd:

  • Het koolhydraatarme dieet helpt met variëren;
  • Het heeft snel effect;
  • Het is een aanrader!

5 kilo afvallen met vrouwen van RijnAls mensen zoeken naar manieren om af te vallen, zoeken ze opvallend vaak naar manieren om snel 5 kilo te verliezen. Waarom willen zij 5 kilo afvallen? 5 kilo afvallen in korte tijd is heel goed mogelijk, maar het vereist wel enige inspanning. In dit artikel zal ik je vertellen hoe je 5 kilo af kan vallen. Als je dit een beetje goed doet en je vrij veel overgewicht hebt, is het zelfs mogelijk om in een week tijd 5 kilo te verliezen, of in ieder geval: daar in de buurt te komen.

 

Bewegen, bewegen en bewegen

De allerbelangrijkste factor om succesvol 5 kilo te kunnen verbranden is door direct te starten met bewegen. Beweeg waar en wanneer je maar kan. Ga geen smoesjes bedenken van “Ik kan niet, want ik werk de hele dag”, want juist dáár is de eer te behalen. Bijvoorbeeld: ga fietsend of lopend naar het werk. Of ga een deel lopend of fietsend. Maak een wandeling in je lunchpauze. Schrijf je in bij de sportschool van je werk. Ga vaker lopend naar de kantine, in plaats van met de lift. Neem de trap en neem tussendoor de trap wat vaker. Traplopen is een intensieve bezigheid waarmee je in zeer korte tijd heel veel calorieën kan verbranden.

 

Eet gezonder, zeker tussendoor

Eet gezonder. Het klinkt heel logisch en dat is het ook. Gezonde voeding is noodzakelijk als je af wil vallen. De tussendoortjes zijn vaak een boosdoener in de wereld van diëten. Ze zitten vol met vetten en ongezonde suikers.

Dus eet geen frikandel in de kantine, laat het broodje kroket achterwege en doe je tegoed aan bakken met sla, komkommer en tomaat.

Een goed ontbijt, het liefst weinig koolhydraten, zorgt ervoor dat je de dag goed kan beginnen en tussendoor minder trek hebt. Een goed ontbijt is bijvoorbeeld een stevige omelet met weinig tot geen brood. Doe er paprika, ui en spek of zalm tussen en je hebt een smakelijk ontbijt waarop je de rest van de dag kunt teren.

 

Drink veel water

Water drinken helpt op zich niet om af te vallen. Maar het zorgt er wel voor dat je niets anders drinkt. De frisdrankautomaat uit de weg gaan kan enorm schelen. Want frisdranken en sappen (ook al klinken ze gezond, zoals jus d’orange of citroensap) zitten echt heel erg vol met suikers. En ze maken je dus onnodig dikker dan je bent. Ze helpen je niet bij het afvallen.

Door veel water te drinken krijg je vloeistof binnen zonder suikers, zonder koolhydraten, zonder calorieën en ga zo maar door. Als je dan alsnog een sapje drinkt, drink je er veel minder van, want je zit al aardig vol. Ook helpt het om een hongerig gevoel uit de weg te gaan. Veel water kan je zo een kilo in de week schelen (ga wel op de weegschaal staan voordat je begint, want water weegt ook!).

 

Mijd alcohol

Je zal het niet prettig vinden, maar een weekend zonder alcohol scheelt. Heel veel. Een kilo kan makkelijk worden gewonnen door een weekend geen wijn, bier of cocktails te drinken. Alle alcoholische producten zitten vol met suikers. En in light variant zijn ze vrijwel niet aanwezig. Mijd alcohol dus als je 5 kilo af wil vallen, want het zal wonderen doen voor je lichaam.

In plaats van alcohol water drinken is misschien wel wat saai, maar je kan er wel voor kiezen om meer water te drinken en dan een sapje of een frisdrank.